OLIVA (strikkeopskrift på en babyvest næsten uden montering)

foto (6)
OLIVA – nem babyvest (næsten) uden montering: Str. 3-6 mdr. Rundpind 4,5, brug dobbelt garn af fx højlandsuld fra garnudsalg eller holst uld. Slå 50 masker op, strik frem og tilbage 6 gange, så du har lavet tre riller. På næste pind tages een maske ud efter hver 4. maske, der er nu 62 masker. Hele dette gentages to gange så der udvides til henholdvis 77 og 96 masker og skulderstykket består af 10 riller.

På næste runde samles arbejdet, så der fremover strikkes rundt. På den første pind strikkes 14 masker, så lukkes der af for 20 masker (det er ærmet), så strikkes der 28 masker (ryggen) og der lukkes igen 20 masker af og de sidste 14 masker strikkes. Næste rundes lægges der 7 nye masker op under hver arm, der er nu 70 masker på pinden.

Nu strikkes der rundt i 18 cm, herefter strikkes der igen frem og tilbage i de sidste to cm og der lukkes af. Med en rillekant forneden slipper du for at vesten ruller. Til sidst syr du vesten sammen i siden forneden og laver en løkke til knappen foroven, vælger en fin knap til at sy i og slut 🙂

Advertisements

4 thoughts on “OLIVA (strikkeopskrift på en babyvest næsten uden montering)

  1. Tusinde tak for at dele opskrifter. Det er en super hurtig, nem og ikke mindst rigtig fin lille sag 🙂

    Like

      1. Nu er jeg så bare nået der til, hvor olivia vesten (som er gået hen og er blevet min absolut favorit), er blevet for lille til min datter 😞 jeg bliver nød til at finde ud af at strikke den i en større version! Har du prøvet det? Tænker om det i bund og grund ikke bare kan lade sig gøre, ved at slå flere masker op til start, strikke et par ekstra pinde i det øverste stykke, og så ellers følge opskriften?

        Like

      2. Kære Helena, jeg har strikket vesten i op til str. 1 år – jeg slår bare lidt flere masker op og udvider et par gange mere og strikker den længere. Dejligt at høre at du kan bruge opskriften 🙂

        Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )