Strik til børn

GetAttachmentDet er et evighedsprojekt at følge med mine hurtigt voksende drenge når det gælder hjemmestrik. Siden den første lille cardigan jeg strikkede til min store dreng for fire år siden har jeg strikket om kamp med hans arme og ben. Heldigvis var næste barn i rækken også en dreng, så han arver det meste fra storebror.

Da jeg startede med at strikke til drengene var det efter opskrift, men jeg opdagede hurtigt at mange strikkeopskrifter til børn slet ikke passede mine drenge. Så jeg begyndte at lave mine egne opskrifter, tilpasset til den mere robuste model barn, som er den version vi laver. Fælles for mine strikkeopskrifter til drengene er, at de gerne må være hurtige og nemme at lave. Når de vokser ud af dem på 6 måneder vil jeg ikke bruge flere måneder på at strikke en enkelt ting til dem. Til gengæld ender jeg tit med at strikke den samme model flere gange for at rette dem indtil de (efter mit hoved) er perfekte.

 GetAttachment (1)

Det samme gælder når jeg syr tøj til drengene. Det må gerne være enkelt, tilpasset deres kropform og så hurtigt at sy, at jeg kan nå at lave tre par på samme aften når de tager et vækstspring. Igen har vi den fordel, at også det hjemmesyede tøj går i arv til lillebror, på nær når det ikke passer med deres størrelser og årstiderne.

Med tiden vil der komme flere strikkeopskrifter på bloggen, blandt andet en opskrift på denne nemme sweater strikket oppe fra og ned.

foto (10)

Jeg foretrækker at strikke oppefra og ned, så jeg kan måle undervejs om sweateren passer på krop og arme. Og skulle sweateren blive for kort på ærmerne eller kroppen før barnet er vokset ud af den i bredden, kan man tage maskerne op igen og strikke den længere 🙂

Advertisements

5 thoughts on “Strik til børn

  1. Så morsomt å følge bloggen og prosjektet ditt 🙂 Med to hurtigvoksende gutter selv så kjenner jeg meg godt igjen i det du skriver. Gleder meg til du kommer med oppskrifter! Det høres ut til å være midt i blinken for meg og mine to 🙂

    Like

  2. Det høres kjent ut, rent bortsett fra at jeg foreløpig bare strikker til min lange og smale gutt. Jeg har forsøkt å holde det meste noenlunde kjønnsnøytralt, så eventuelle småsøsken kan arve senere 🙂 men oi så fort de vokser, da er det smart å strikke enkelt og raskt. Fra toppen og ned er en favoritt her og.

    Like

    1. God ide at holde strikken kønsneutral. Jeg tror faktisk bare at en eventuel lillesøster også var blevet puttet i det samme strikting trods drengefarver, men måske jeg ville have skiftet mening hvis nu lillebror rent faktisk havde været en pige:) Og tak for dine søde ord!

      Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )