DIY – At klippe i strik

foto (84)

Når jeg laver en cardigan i glatstrik, strikker jeg altid kroppen på rundpind, som var det en almindelig sweater og klipper den op til sidst. Vupti, så slipper man for at strikke frem og tilbage og de deraf følgende 50 procent vrangmasker. Her er min metode, det er ikke nødvendigvis den mest fikse, men den er hurtig og den holder.

Først skal du finde den midterste maske på fronten af blusen og “sy” en garntråd i kontrastfarve ind i masken, så er det nemmere at orientere sig i syningen.

foto (82)

Så finder du symaskinen frem og syer tre gange frem og tilbage på hver side af masken. Husk at være meget opmærksom på, at du syer samme sted hele tiden.

foto (81)Nu skal du klippe i den midterste maske imellem de to syninger. Husk at sikre dig, at du ikke klipper i bagsiden af blusen samtidig. Læg eventuelt en bog ind i blusen mens du klipper. Det ser voldsomt ud, men syningen holder fast i maskerne.

foto (80)

Til sidst mangler du bare at samle masker op i de to kanter. Jeg samler to masker op og springer den tredje over hele vejen op, ellers kan kanten godt blive for “bred” til strikken. Jeg plejer at samle maskerne op cirka 2 masker “inde” i strikken  for ikke at komme for tæt på kanten. Men hvis man ønsker det kan man samle op i masken lige ved syningerne, så kommer der et lille hulmønster frem.

foto (83)

God fornøjelse:)

Advertisements

9 thoughts on “DIY – At klippe i strik

  1. Super fedt med diy, havde faktisk tænkt at spørge på IG om du kunne tage billeder af processen – har aldrig selv turde gøre det…

    Like

  2. Jeg har det som Astrid. Tror simpelthen ikke jeg ville turde.
    Jeg har dog en gammel strik liggende som jeg ike har nænnet at smide ud, og som jeg tit har tænkt på at sy om til pigerne. Måske jeg skal tage springet…

    Like

    1. Uh, det var en super ide. Jeg har set flere der syer gamle uldsweatre om til det fineste børnetøj. Jeg har nogle uldundertrøjer liggende som skal laves til skitøj til min store dreng til skiferien. Jeg er spændt på at se dit resultat.

      Like

  3. Tusind tak for en god DIY – den vil jeg støtte mig til, når jeg forhåbentligt snart får taget mig mod til at forsøge mig med at klippe i strik. Jeg overvejer at gøre det ved en (børne)trøje med mønsterstrik. Har du erfaring med det og nogle tips du vil dele med mig? Altså er der noget særligt jeg skal være opmærksom på?

    Like

    1. Det lyder som et spændende projekt 🙂 Jeg har aldrig prøvet at klippe i mønsterstrik, men udover at være meget opmærksom på om du placerer forkanterne rigtigt i mønsteret, så tror jeg ikke at der skal tages særlige forholdsregler. Knæk og bræk 🙂

      Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )