Det, jeg er villig til at efterlade…

Een af mine største udfordringer ved at købe genbrug er frygten for at gå glip af et kup. Og kombineret med det faktum, at de fleste genbrugsting er meget billige, får jeg let lyst til at købe alle de fine ting jeg finder, og derved sikre, at jeg ikke efterfølgende fortryder, at jeg lod det hænge.

Men denne strategi gjorde, at jeg i starten af min genbrugs-færd, fik købt alt for meget, som jeg endte med ikke at få brugt alligevel. Og det er alligevel spild af tid, skabsplads og penge.

Heldigvis er jeg blevet god til at mærke efter om et stykke tøj dækker et eksisterende behov, eller jeg vil købe det “for ikke at gå glip af noget”, eller for at “have noget med hjem”. Så nu lader jeg selv fine ting hænge, hvis de ikke er helt perfekte, eller hurtigt kan sys om så de bliver perfekte.

I det sidste halve år, hvor jeg ikke har haft så meget tid til at sy, har genbrug været min redning. Og hvis jeg ser bort fra hjemmestrikken, så har jeg lige nu mere genbrugstøj end hjemmesyet tøj. Og kun en lille procentdel af tøjet i skabet er købt fra nyt indenfor de sidste to år (basis, jeans og habitjakker).

I slutningen af december laver jeg en oversigt over garderoben lige nu, og over de sidste to års ny-indkøb.

Øverst ses et billede af nogle fine genbrugsting, som ikke fik lov til at komme med hjem og jeg har ikke fortrudt det et sekund.

Skriv et svar

